fredag 10 juli 2015

Back in buzzinez

Tänkte återuppliva bloggen efter nästan 2 års tystnad. 2 år med varierande resultat, träning och motion. Men från november 2014 och framåt så har kroppen börjat ta emot träning på ett positivt sätt, och sakta men säkert har den återhämtat sig och till och med blivit lite bättre än anno 2013.

Var påväg tillbaka på riktigt under våren och hade stora förhoppningar om SL-tävlingarna i speciellt dalarna men även Åmål, men det fick ett abrupt slut på Natt-SM med en vurpa efter halva banan, 4 stygn och ingen löpning eller knappt någon annan träning på 3 veckor. 3 veckor som var vårens viktigaste träningsveckor inför SL i dalarna försvann och vårsäsongen slutade i en stor besvikelse.

När jag väl kom igång med träningen igen så kände jag hur farten började återvända, sakta men säkert.  Jukola blev en stor upptur och träningen kom igång bra under sommaren.  Bestämde mig rätt sent för att åka till Gotland 3-dagars, och bestämde mig för att springa H21E. Såhär i efterhand, ett lyckat beslut. 2 medeldistanser och en långdistans med jaktstart stod på menyn, och det gick över förväntan. Första medeldistansen hölls i tisdags, blev nästan 2 minuters misstag men i övrigt gick det smärtfritt och resultatet blev placering 5 i ett rätt starkt startfält. Långt efter segrande Jan Troeng, men enbart 40 sekunder efter andraplatsen och en god och något överraskande känsla. Bra rankingpoäng dessutom, något som behövdes.

Dag 2 gick i mer öppen, lättlöpt terräng och när det dessutom var en väldigt lätt bana så blev det en väldigt jämn tävling. I princip inga kontrollmissar här, men valde fel väg på 2 sträckor vilket gjorde att lite onödig tid rann iväg. 1.20 efter segrande Torbjörn Sagberg från Tyrving blev resultatet, på plats 8. Blev lite förvånad att över att jag hängde med så pass bra på en väldigt löpbetonad bana, och ett par sträcksegrar skvallrar om att farten var rätt god ändå. Ytterligare en välbehövlig rankingpoäng trillade in.

Dag 3 var det långdistans med jaktstart, 12.8 km. Gick ut 20 sekunder före Rasmus Andersson som 5a och bestämde mig för att jag skulle försöka hänga på där så länge som möjligt. Vårt lilla tåg plockade upp både Jonas Pilblad och Torbjörn Sagberg rätt tidigt, och Rasmus fortsatte att ligga först och körde väldigt hårt hela tiden. Efter 45 minuter orkade jag inte hänga på mer, och även Pilblad och Sagberg fick släppa då. Jag tappade kontakten även med dem där, så fick springa solo resterande 35 minuter till mål och höll min placering som 5a, även fast jag sista 1.5 km var väldigt trött och det kändes mest som att jag irrade runt och inte hade koll på nånting.

Var riktigt nöjd med att jag kom 5a i skaplig konkurrens och framförallt de 2 medeldistanser som gick riktigt bra. För att jag ska orka hela vägen på även på långdistanserna, speciellt mot seniorer, behöver jag få ytterligare några månader med bra träning. När jag åkte till Gotland hade jag inga förväntningar på resultat,  men jag åkte hem med resultat som gav ett bra kvitto på att jag är på rätt väg. Känns bra inför O-ringen, men har inga förväntningar på resultat där heller utan vill bara springa bra tekniskt. För att vara där jag vill resultatmässigt behövs det lite mer träning, så resultatmål sparar jag till hösten och SM.

Kontentan av det hela är att min kropp är tillbaka på en bättre nivå än innan överträningen, och jag ser fram emot fortsättningen av året!

De flesta kartorna finns as usual i kartarkivet.

Ska försöka uppdatera här lite mer under hösten, så stay tuned!