tisdag 23 april 2013

SM Natt & SM Sprint

Efter att ha stannat i Göteborg under veckan och bara mått bra så kändes kroppen bra inför torsdagens SM Natt. Planen för dagen var att jag skulle låta tekniken styra och att vägvalen skulle vara offensiva, jag skulle försöka springa som på dagen. Jag inleder lite stressat i början och kommer inte riktigt in i tekniken, genomför inte min plan av sträckorna och missar i kontrolltagningarna. Efter kontroll 8 så hittar jag flytet i tekniken och därifrån till mål flyter det väldigt fint. Känner mig besviken när jag kommer i mål över mitt tekniska genomförande och att det fysiska inte kanske heller var på topp för dagen. Till slut blir jag 5:a, 5:12 efter segrande Simon Hector. Missnöjd då, men såhär i efterhand är jag nöjd då det är min bästa SM-placering någonsin. Karta finns i kartarkivet och jag har även laddat upp min rutt på mapandcoach.

Efter att bara ha tagit det lugnt under fredagen så var det dags för lördagens Sprintkval. Fram tills jag startade på kvalet så kändes det som att jag bara skulle träna en sprintbana på eftermiddagen, jag var ganska slapp och laddade inget speciellt. Kanske var det en bra taktik, för jag tog mig igenom kvalet nästintill felfritt och slutade 2:a, 5 sekunder efter heatseger. Kroppen kändes väldigt bra och tekniskt flöt det på fint. Det kändes väldigt skönt efteråt att springa så bra på en sprintbana, då jag aldrig varit någon riktig sprintare.

2:a platsen i kvalet resulterade i att jag startade 4:e sist i finalen. Målet med sprinten var att placera mig topp 10 och vara nöjd med mitt genomförande, något som inte kändes omöjligt efter kvalet. Under uppvärmningen var benen pigga och inte det minsta trötta, något som jag hade förväntat mig från gårdagens kval. Antog att finalens bana skulle vara svårare tekniskt än kvalet och valde lite lägre fart och försökte istället ligga steget före hela vägen. Första delen av banan klarades av utan några större problem och hörde när jag passerade varvningen att jag gjorde det som 6:a. Satsade på att hålla igen lite på farten sista varvet och inte göra någon onödig bom. Riktigt skönt springa i mål på 6:e plats och till slut placerade jag mig som 8:a, 52 sekunder efter segrande Erik Berzell och bara 27 sekunder efter silvret. Kartor från kval och final finns i Kartarkivet.

Summerar ihop de tre första SM tävlingarna för i år med placeringarna 12, 8 och 5:a. Det är skönt att få ett kvitto på att vinterns träning fungerat bra och att jag tagit stora kliv i min utveckling, speciellt på sprint där jag förut varit en bra bit efter de bästa. Härnäst väntar några veckor med Silva League och Tiomila. Ser redan fram emot Tiomila där jag blivit utsedd att springa sträcka 2 i det starkaste Attundalget någonsin.