tisdag 16 april 2013

SM Ultralång

I söndags var det äntligen dags för tvälingspremiär, SM Ultralång och 14,7 km i kuperad Göteborgsterräng stod på schemat. Planen för dagen var att försöka ligga med långt framme utan att slösa onödiga krafter, för att sedan försöka hitta på något på slutet. Jag ligger med bra i början och stämplar först vid första radion och tillika första bokontrollen. Boet flyter på bra, orienterar själv hela vägen. En liten miss på 20 sekunder och ett dåligt vägval gör att jag tappar tätkänning ut ur boet. En liten längre sträcka följer, bommar även den kontrollen med ungefär 20 sekunder och tog dessutom ett sämre vägval. Ligger vid denna kontroll, nr 12, 1:30 efter täten. Sträckan efter denna är banans längsta och förmodligen mest avgörande för min del. Väljer även här fel vägval och genomför dessutom det vägvalet väldigt dåligt. Det resulterar i 3 minuter tidstapp. In i ytterligare ett bo där jag bommar ungefär 60 sekunder till innan nästa långsträcka tillbaka. Släpper här för första gången under loppet kontrollen över min orientering och hamnar i en liten klunga där jag lägger mig tvåa. Det blir ett rundvägval som avslutas med väg och stiglöpning, och där var det ridå för mig den dagen. Kroppen tar helt slut efter 95 minuter och därefter blir det till att jogga/gå in i mål, från kontroll 19 till mål så tappar jag 8 minuter på de jag sprang med. Tar mig missnöjd i mål på placering 12, som dock är min bästa SM-placering någonsin. Karta finns i kartarkivet.

Nu i veckan stannar jag och några Attundingar kvar i Göteborg för att träna lite och ladda inför Natt SM på torsdag. Målet med torsdagen är ett så rent tekniskt lopp som möjligt, sen så får vi se hur långt det bär.